Khamis, 30 Jun 2011

Wan Azizah Tak Sokong PERHIMPUNAN HARAM "beersih"!!



Salam...


Dalam keghairahan puak-puak tu nak mengadakan PERHIMPUNAN HARAM "beersih"....rupenye ada juga diantara puak-puak jembalang tanah ni tak menyokong demonstrasi nih...

Artikel ni ambe dapat daripada blog MiM yang mana merupakan tulisan Dr Chandra muzaffar bekas pimpinan tertinggi PKR!!


Artikel sangat menarik oleh Dr Chandra Muzaffar di bawah. Intipatinya membangkitkan beberapa perkara yang perlu difahami dengan jelas supaya kita faham perhimpunan Bersih 2.0 bukannya bersih seperti yang kita sangkakan.

Ianya melibatkan gerakan sulit yang lebih kompleks dan besar kemungkinan melibatkan campur tangan pihak asing yang secara tidak langsung telah mencabul kedaulatan negara kita ini.


Merujuk kepada reaksi-reaksi yang kita baca sehingga ke hari ini, ramai pihak terutamanya ahli parti bawahan dan orang biasa tidak tahu dan tidak mungkin akan dimaklumkan tentang gerakan tersebut.

Ianya kerana jika semua rakyat Malaysia tahu, tidak mungkin ada seorang pun yang akan hadir di dalam perhimpunan tersebut kecuali Anwar Ibrahim, Ambiga, Mat Sabu dan beberapa orang lain yang menjadi dalang kepada gerakan terancang dan sulit itu!


Malah, semasa Chandra Muzaffar masih aktif di dalam PKR, beliau tidak menyokong demonstrasi dan pandangan beliau turut di sokong oleh Wan Azizah Ismail, Presiden PKR ketika itu.


Di antara keraguan yang digariskan oleh Chandra Muzaffar tentang motif sebenar Bersih dan dalang-dalang dibelakangnya ialah :-

1) Jika Bersih adalah ikhlas membetulkan SPRM, parti-parti politik yang berada di barisan hadapan dalam gabungan ini, seharusnya menjadi contoh di negeri-negeri yang di bawah pemerintahan PR dengan memastikan kemudahan kerajaan tidak disalahgunakan dalam pilihan raya atau pilihan raya kecil.

2) Namun, dalam pilihan raya-oleh di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah, dikatakan bahawa kerajaan negeri PKR itu telah menyalahgunakan jentera-jentera mereka, secara langsung dan tidak langsung, untuk kempen mereka.

3) Begitu juga, jika Bersih mahu akses yang saksama di dalam media elekrtonik dan cetakan yang pro-kerajaan BN, Bersih harus tegas dan vokal terhadap media elektronik dan cetakan pro-pembangkang supaya bersikap adil dan seimbang dalam liputan dan analisis mereka tentang isu politik. Tambahan pula, siber media di Malaysia hari ini adalah satu sumber maklumat yang penting dan salah informasi.


4) Terdapat juga motif tersembunyi di sebalik pelan Bersih bahawa mana-mana orang yang munasabah akan menyiasat. Saya amat sedar tentang perkara ini sebahagiannya kerana pengalaman saya sendiri dengan demonstrasi dan politik sendiri hidangan penggerak utama di belakang 9 Julai.

5) Apabila saya adalah Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional (kini Rakyat) (PKR) 1999-2001, parti itu menyokong demonstrasi reformasi. Selepas beberapa ketika saya menyedari bahawa demonstrasi tidak membawa kita di mana-mana dan sia-sia; mereka tidak membawa kepada kebangkitan mana-mana demokrasi di kalangan rakyat jelata. Sebaliknya, lebih ramai yang keluar parti kerana kesusahan yang mereka alami.

6) Beberapa aktivis kami ditahan, kira-kira di bawah ISA. Kebanyakan semua, saya dapat melihat bahawa demonstrasi dimulakan oleh Anwar dari sebalik tembok penjara disampaikan hanya satu tujuan: untuk memastikan dia mendapat perhatian, dan untuk membawanya keluar dari penjara.


7) Dalam kepimpinan parti, saya telah mengambil kedudukan yang jelas menentang demonstrasi. Kecuali Keadilan Presiden, Dr.Wan Azizah Ismail, tidak ada orang lain menyokong saya. Rakyat Malaysia mendapat tahu pembangkang melalui demonstrasi, dan Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir Mohammad melalui rujukan dalam media.

8) Motif terselindung Anwar adalah lebih kurang ajar hari ini. Beliau mahukan sangat jawatan Perdana Menteri, dan akan beralih kepada apa-apa cara untuk mencapai cita-citanya. Beliau berharap bahawa 9 Julai akan membantu dia mengatasi beberapa halangan beliau kini menghadapi dan memberi rangsangan yang dia perlukan.

9) Beliau berpendapat, mobilisasi besar-besaran penyokong dan atas-pagar pada 9 Julai akan mengalihkan perhatian dari perbicaraan kes liwat beliau yang bermula lewat pada bulan itu dan dari skandal seks video beliau.

10) Pada masa yang sama, beliau menjangka demonstrasi untuk mencipta momentum yang akan menghakis sokongan kepada BN dan menguatkan kedudukan beliau. Jika berjaya, sekutu Anwar Ibrahim 'endorsersin' dari sesetengah negara Barat mungkin akan memberi sokongan kuat untuk mencapai "perubahan rejim" itu.

Tiada ulasan: