Isnin, 27 Julai 2009

Dua Exco Selangor buat laporan polis (Sinar Harian)


SHAH ALAM – Dua Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah dan Ronnie Liu serta pembantu khasnya, Wong Chuan How membuat dua laporan polis berhubung maklumat palsu dan tuduhan tidak berasas yang disiarkan oleh sebuah laman blog ke atas mereka di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Shah Alam di sini, semalam.:

:Ketiga-tiganya dilihat memasuki pekarangan balai berkenaan kira-kira jam 3.25 petang bagi membuat laporan meminta polis menyiasat dakwaan tersebut yang menuduh mereka terlibat dalam penyalahgunaan wang Kerajaan Negeri.

:Hian Wah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Negeri berkata, tiga artikel yang disiarkan dalam laman blog terbabit, www.t4tbh.blogspot.com adalah palsu.

:“Berdasarkan ketiga-tiga artikel itu, saya percaya ia merupakan cubaan untuk mengelirukan orang ramai selain mengaitkan kematian Teoh Beng Hock dengan tekanan yang diberi oleh saya dan Ronnie untuk memaksanya menjalankan aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang.

:“Dakwaan itu adalah tidak benar kerana dia (Beng Hock) tidak pernah bekerja di bawah Ronnie, malah tidak terlibat dalam hal ehwal peruntukan DUN Su�ngai Pelek,” katanya.

:Menurutnya, artikel berkenaan turut menuduh DAP ‘mencuri’ wang rakyat di Selangor dan menipu komponen parti di dalam Pakatan Rakyat (PR) dan dianggap sebagai satu tuduhan palsu bertujuan memecahbelahkan kerjasama DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas di Selangor.:

:“Kita juga mendapat maklumat bahawa ada pihak tertentu sedang merancang satu komplot untuk menjatuhkan PR di Selangor dan sanggup berbuat apa-apa sahaja termasuk menggunakan jentera-jentera kerajaan bagi mencapai matlamat mereka,” katanya yang mengetahui kewujudan blog terbabit tiga hari lalu.:

:Laman blog sama mendedahkan dokumen yang mengandungi 83 projek di Sungai Pelek, Sepang diberikan kepada Chuan How dan kawasan DUN itu adalah di bawah seliaan Ronnie .

:Sementara Ronnie berkata, walaupun sebelum ini pernah menyatakan tidak akan membuat sebarang laporan polis namun beliau akur selepas mendapat nasihat daripada pimpinan tertinggi DAP.

:“Atas nasihat yang diberikan, saya bersama pembantu khas membuat laporan polis agar musuh politik tidak mengambil kesempatan memutar belit kata-kata saya termasuk menuduh saya menyembunyikan sesuatu kerana tidak berani berdepan dengan pihak polis,” katanya.

:Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar ketika dihubungi mengesahkan menerima dua laporan polis yang dibuat oleh ketiga-tiga mereka akan disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

Tiada ulasan: